Hjem»Marts 2018»En smartere, datadrevet fremtid

En smartere, datadrevet fremtid

0
Delt
Pinterest Google+

Data. De er ‘big’, og de er overalt. De er vores nutid, og især vores fremtid. Men uanset hvor meget de fylder i vores hverdag og vores bevidsthed, er data en mærkelig luftig størrelse at forstå og gå ombord i.

Derfor har Connect Travel Magazine kontaktet Maxime Marembaud, Senior Director Products & Innovation i CWT Solutions Group, for at få ham til at forklare, hvordan data og arbejdet med effektiv data management påvirker fremtiden for travel management. Maxime (34) arbejder i Paris og har været hos CWT i fem år, heraf ni måneder i sin nuværende rolle.

 

Hvad er dit syn på datadrevet ledelse?
Data er hovedingrediensen i succesfuld travel management i dag. Datastyret ledelse er den smarteste vej til optimering af rejseomkostninger og investeringer på rejseområdet.

Maxime Marembaud, Senior Director Products & Innovation i CWT Solutions Group
Maxime Marembaud, Senior Director Products & Innovation i CWT Solutions Group

Hvad skal der til for at lykkes?
Det vigtigste for ethvert succesfuldt dataprojekt er at starte med at definere dine forretningsmål og derefter forbinde din datastrategi til de mål. Det næst vigtigste er at kunne styre og behandle data, så du kan komme fra ren dataanalyse til håndgribelige løsninger, der understøtter din forretning.

Hvad er det store ved big data?
Adgang til nye datakilder og avancerede analysemetoder baner vejen for total disruption i rejsebranchens økosystemer

Hvordan tror du da, at data vil vende op og ned på travel management-branchen?
Et område, vi forudser disrupted er, at virksomheder i stedet for standardiserede rejsepolitikker går over til at have politikker for den rejsende. Det vil betyde differentierede regler alt afhængigt af den rejsendes personlige profil og historik, dvs. tilpasset den enkeltes mål og værdi for virksomheden.

Hvordan kan CWT Solutions Group, hvor du sidder, hjælpe kunderne med at fastlægge en datadrevet strategi?
Med vores nye såkaldte ’Travel Consolidator’-produkt kan vores kunder indrapportere rejse- og repræsentationsomkostninger i en webbaseret løsning, og på baggrund af det kan vi maksimere deres udbytte gennem en styret proces:

  1. Vi starter med at forstå den langsigtede strategi for derigennem at definere projektets scope
  2. Vi kortlægger og analyserer databevægelser og kompleksiteten i bevægelserne
  3. Vi implementerer data-upload og bygger webrapporter, der passer hertil og sørger for, at de kan tilpasses løbende, når behovet ændrer sig.
  4. Når data er tilgængelige, hjælper vi kunden med at identificere de tiltag, der bør gennemføres for at forbedre og optimere organisationens ydeevne.

 

Travel managers – rejsen vendt på hovedet

Hvordan kan big data klæde travel managers bedre på? Adgang til flere og nye datakilder har direkte indflydelse på travel managerens spændvidde, og den værdi, som organisationen kan opnå, er fx:

  1. Øget forhandlingsmagt over for luftfartsselskaber, hoteller og biludlejningsselskaber gennem både bredere og dybere indsigt i omkostningsstrukturer (inkl. overløb, gebyrer, mad og drikke)
  2. Identifikation af nye partnerskaber med nye typer af leverandører (mad og drikke, taxi, offentlig transport)
  3. Skift fra rejsepolitik til ’mobilitets-politik’
  4. Udveksling af nyttig information med de rejsende før booking, så de rejsende opnår en større forståelse af, hvordan deres beslutninger påvirker virksomhedens økonomi.

 

Virksomheder i dag drukner i data, også når det drejer sig om rejser. Hvor skal travel manageren starte, hvis han/hun vil bruge analyser mere fremadrettet, fx til at forudse og påvirke udgifter, rejsemønstre etc.?
Travel manageren og rejseindkøberen mangler som regel indblik i deres samlede omkostninger. Jeg ville starte med at udvide og samle datasættet og -analysen fra kreditkort, expense-systemer, møde- og event-systemer, og på baggrund af det ville jeg skabe et samlet overblik over rejse- og repræsentationsudgifter med det mål at kunne nedbryde og allokere omkostninger og information på hver enkelt rejse. Den indsigt og det overblik ville jeg videregive til områdechefer, ledere og de rejsende selv, så de alle opnår en større forståelse for effekten af deres købsbeslutninger.

Hvordan kan CWT hjælpe sine kunder med at identificere og styre alle de mange datakilder?
Med vores Travel Consolidator-produkt kan vi hjælpe vores kunder med at rapportere deres totale rejse- og repræsentationsomkostninger. For at opnå det, lægger vi en 3-4-måneders implementeringsplan med det mål at:

  • Identificere det rigtige datasæt
  • Definere – i samarbejde med tilknyttede leverandører – det rigtige format af data, der skal leveres til vores CWT-systemer
  • Skabe data-workflow
  • Konsolidere, matche på transaktionsniveau om muligt og kvalitetstjekke data for at skabe det totale overblik over rejse- og repræsentationsomkostninger
  • Bygge webbaserede rapporter, der skal bruges til at styre effektiviteten og opnå de ønskede forretningsmål

Virksomheder med data i deres DNA er ofte mere effektive og innovative – hvorfor?
Fordi de organisationer har en generel og klar forståelse for, hvordan deres beslutninger påvirker deres effektivitet. Det skyldes deres adgang til data og deres evne til at analysere de data. Og den indsigt gør det lettere at designe og redesigne både organisation og processer – hvilket øger virksomhedens effektivt.

Hvordan påvirker det travel management?
Ved at have et komplet overblik over rejse- og repræsentationsomkostninger og ved at sammenligne med andre CWT-kunder, kan vores kunder opnå en større forståelse for, hvordan de optimerer deres egne rejse- og repræsentationsomkostninger.

 

De rejsende skal have det bedste

Hvordan kan fremadskuende dataanalyse give værdi til de rejsende?
Med fremadrettet analyse kan vi i dag give de rejsende en bedre forståelse for konsekvensen af deres købsbeslutninger på rejseområdet for virksomhedens rejse- og repræsentationsbudget. Det kan vi takket være vores Trip Estimator, der kan beregne prisudvikling og konsekvens af forudbestillinger.

Hvordan kan fremadskuende dataanalyse give værdi til de rejsendes arbejdsgiver?
Det kan hjælpe personaleledere og folk, der godkender rejser til at tage bedre beslutninger baseret på en større forståelse for og indsigt i, hvad andre lignende rejser koster i organisationen. Derudover kan det hjælpe med at forudse den værdi, det har for organisationen, når den enkelte person foretager en rejse.

 

Konklusion: Selvom data er ’big’, behøver de ikke være uoverskuelige, så længe de bliver brugt på den rigtige måde og med et åbent sind. Maxime Marembauds indsigt viser, at en tilgang rodfæstet i både virksomhedens forretningsstrategi og i de daglige behov kan forhindre den første famlen. Og ved at følge en på forhånd fastlagt, simpel proces – måske endda understøttet af CWT Solutions Group – vil du ikke fare vild i den store datajungle – du vil snarere kunne høste frugterne af den med effektiv dyrkning, sortering og anvendelse.

 

big-data-cwt-2

 

Tidligere artikel

Moskva satser alt for at vinde dit hjerte

Næste artikel

Konkurrence med Qatar Airways: Vind 2 flybilletter til en valgfri Qatar Airways destination