Hjem»Januar 2017»Udsigt til møder og events i 2017

Udsigt til møder og events i 2017

0
Delt
Pinterest Google+

For femte gang udgiver CWT den årlige rapport, CWT Meetings & Events Forecast 2017. Den giver et overblik over markedskræfter, tendenser og ideer inden for møder og events.

 


 

Verdensøkonomien: ’For langsomt for længe’

Generelt har udviklingen i verdensøkonomien været for langsom for længe, og på mange markeder giver den afventende stemning en træghed, der kan forstærke de negative tendenser, også selvom det hele ’i grunden ikke står så slemt til’.

Ingen steder er der forventning om decideret nedgang i BNP. Storbritannien er ikke overraskende mærket af Brexit-effekten og en tam stigning i BNP på 1,1 %, men det ser nu ikke meget bedre ud i det øvrige Europa, hvor den samlede BNP-vækst kun står til 1,5 %. I USA er der også usikkerhed om fremtiden, hvilket giver sig udslag i en forventet stigning på 2,2 %, og Mellemøsten ligger på niveauet 3,4 %, båret oppe af svage stigninger i oliepriserne. I vækstøkonomierne, der er drevet af Indien, Kina og andre dele af Asien, varierer vækstprognosen for 2017 mellem 6,2 og 7,4 %.

 

Forventet udvikling i BNP, 2017

De nyeste prognoser spår en overordnet stigning i BNP på 3,4 %

forventet-udvikling-i-bnp-2017-cwt

Møder og events – brug teknologien

Da teknologien til møde- og eventplanlægning udvikler sig hele tiden, er det et vigtigt område at holde øje med, da det indeholder muligheder for besparelser og effektiviseringer, både for planlæggere og deltagere.

Et oplagt område at fokusere på, er de virtuelle møder, der med konstant forbedret teknologi bliver en bedre og bedre løsning til mindre møder. De sparer tid for deltagerne, CO2 til transport, og de er uden sikkerhedsrisici.

Næsten halvdelen af indkøbere af incentive-rejser regner med at bruge flere penge på dette område i løbet af 2017, og der er forventning om en 10 %’s budgetstigning på eventområdet. Samtidig regner man med, at ca. 25 % af marketingbudgetterne bliver allokeret til møder og events, særligt i tider, hvor de professionelle mødeplanlæggere i virksomhederne får mere fokus på at være samlingspunkt mellem virksomhedens indkøbs- og marketingfunktion.

2017 Global Hotel Projections

2017-global-hotel-projections

 

Hvor skal mødet og eventen afholdes?

Der er store forskelle på, hvordan hotelpriserne på verdensplan ændrer sig i 2017. Der er både prisstigninger og -fald i sigte. For Nordamerika forudser man stigninger på 4 %, mens Østeuropa står over for prisfald på 2,4 % – en forskel, der med fordel kan udnyttes af den forudseende møde- og eventplanlægger, der skal samle deltagere fra flere steder i verden.

 


 

Hvad skal menuen stå på?

Mad og drikkevarer udgør en betragtelig del af omkostningerne for møder og events. Og da prisprognoserne for 2017 udgør et varieret virvar af stigninger, fald og lokale fluktuationer, er det bedste råd er at vælge lokale råvarer og en vis enkelhed. Der er dog overordnede tendenser og gode råd, som det er værd at lade sig inspirere af:

Snack-succes

Sørg for sunde og varierede snacks i pauserne – chokolade-boostet bør kombineres med mere substantielle tilbud.

 

Super-foods

Vælg kreative, sunde og nytænkende ingredienser som det protein- og fiberrige kaniwa-frø, den afrikanske superfrugt baobab og den sydamerikanske frugt soursop.

 

Drikkevarer med lokalt islæt

Tænk ’jord-til-bord’ med naturlige ingredienser, urter og krydderier, iskaffe i stedet for den kedelige kande, urtete i stedet for earl grey.

Diæt-venlige saml-selv-tilbud

Særlige behov og ønsker som gluten- og laktosefri, low-carb, high-protein kan imødekommes med tapas-agtige valgmuligheder, som deltagerne selv kan shoppe rundt i.

 

Etik og miljø

…står højt på manges dagsorden. Tilbyd mad og drikke, der lever op til anerkendte standarder inden for social ansvarlighed, brug af tilsætningsstoffer, fair-trade, miljømærkninger, dyrevelfærd etc.

Også her er der mode og tendenser at lade sig inspirere af. Fx ’sriracha-effekten’, der handler om at mikse stærkt/krydret med runde/søde smagsindtryk – både i drikkevarer og saucer.

 

Insekt-effekten

Prøv de nye proteinkilder som græshopper, larver og spiselige insekter, der indeholder højkvalitetsprotein, vigtige vitaminer og aminosyrer – og som med deres lavere position i fødekæden er mere skånsomme mod miljøet end røde bøffer.

 


 

Strategic Meeting Management

Den fremadstormende ’Strategic Meeting Management’-disciplin (SMM) giver både bedre økonomi og bedre effekt, idet den med ny teknologi, tracking og rapportering kan tilfredsstille både økonomiske målsætninger og marketingmål.

Et generelt råd fra SMM-eksperter er at starte småt – at skære elefanten i mindre stykker og tage en bid ad gangen. Tre faktorer er vigtige at tage hensyn til fra start:

  1. Få topledelsens fulde opbakning
  2. Sørg for, at data- og rapporteringsgrundlaget er i orden
  3. Brug outsourcing til strategiske partnere

Men ét er at starte småt. Det betyder ikke, at man skal tænke småt. Et effektivt SMM-program skal favne hele virksomhedens strategi og kultur. Det skal kunne implementeres i alle de lande og på alle de markeder, hvor virksomheden opererer, for at sikre optimering af ’Return on Event’ (ROE).

 

SMM-processen kan inddeles i seks faser:

1 Formål

Afdæk behov, og find stakeholders

 

2 Analyse

Find virksomhedens nuværende niveau, læg en plan

 

3 Opståen

Implementér de basale elementer, og begynd at tracke resultater

4 Implementering

Bredere implementering på tværs af forretningsenheder

 

5 Fuld funktion

SMM-programmet skal nu være fuldt implementeret – skalér synlighed og rapportering

6 Optimering

Vær konstant OBS på måder at optimere og skabe best practices på. Kommunikér dem, og vær opmærksom på at de bliver en del af virksomhedens kultur

 

 

Anbefalinger

Opsummerende har CWTs møde- og event-rapport for 2017 en række anbefalinger til de professionelle kræfter, der arbejder med området. (Se små piktogrammer i rapport)

  1. Læg en strategi for små møder. Små møder udgør ofte 70-80 % af alle møder. De indeholder ofte gentagende rutiner, menuer etc., som kan planlægges og forhandles centralt med leverandører. Teknologiske løsninger åbner fx for selvbetjening fra deltagerne i form af bestilling af menuer, mødelokaler etc.
  2. Skab events med mening. Overvej metoder til at integrere mødekultur med virksomhedens CSR-, miljø- og HR-strategi. Det kan være møder, der med placering eller leverandører støtter lokale tiltag. Det kan være møder med indlæg om sund livsstil. Eller det kan være møder, der foregår på uventede steder – et kunststudie, et teater eller andre steder, hvor kreativiteten kan slippes løs.
  3. Brug teknologien – smart. Kend dine grundlæggende forretningsbehov, og overvej derefter at outsource it-delen til en ekstern leverandør, der kan omsætte dine behov til den løsning, der passer.
  4. SMM, SMM og atter SMM. Husk det med elefanten i de små bidder, få topledelsen med, få styr på data- og rapporteringsgrundlaget – og brug outsourcing til strategiske partnere
  5. Få succes gennem partnerskaber. Vær opmærksom på at opbygge et godt og tillidsfuldt forhold til leverandører, og læg ikke alle æggene i én kurv. Flere forskellige leverandører giver dig fleksibilitet. Men der skal også være nok omsætning hos den enkelte til, at du har forhandlingsmagt.
  6. Brug standardiserede kontrakter. Ved forhandling med leverandører giver standardkontrakter, der er i tråd med virksomhedens overordnede indkøbsstrategi, tryghed og sikkerhed.

 

Læs mere

Den fulde rapport, CWT Meetings & Events Forecast 2017, kan downloades her.

 

Tidligere artikel

Må man blande forretning og fornøjelse?

Næste artikel

Hvad siger krystalkuglen for 2017?