Hjem»Januar 2017»Mobilstrategi – hvordan?

Mobilstrategi – hvordan?

2
Delt
Pinterest Google+

 

Alt sker på mobilen i dag. Vi er på. Altid. Overalt.

Gennem snart ti år har vi som privatpersoner vænnet os til at søge efter rejser, købe, tjekke og tjekke ind på rejser via mobilen. Den udvikling er interessant nok kommet lidt bag på erhvervsrejseindustrien, der ikke helt har fulgt med, hvad angår mobile tilbud. Det har skabt en tendens til, at rejsende har købt mindre og mindre ind på virksomhedernes rejseprogrammer og -politikker i den overbevisning, at de selv har kunnet klare tingene bedre, hurtigere og billigere.

Men endelig har erhvervsrejsebranchen indhentet nutiden. Apps, services og integrationer er ved at være på plads, og det betyder, at det nu som virksomhed er muligt at tilbyde sine medarbejdere moderne rejse-apps, der samtidigt -tager højde for virksomhedens rejse-politikker. Det er dog ikke bare at ’slå en app til’. Det kræver en strategi. Og det kræver kommunikation.

CWT har i efteråret 2016 sammen med bl.a. GBTA Foundation (Global Business Travel Association) gennemført en -undersøgelse omkring, hvordan man som virksomhed bedst får lagt en -mobilstrategi i forbindelse med -forretingsrejser. Undersøgelsen viste, at selvom halvdelen af de travel -managers, der medvirkede, havde lanceret en rejseapp inden for det forgangne år, så sagde 70%, at de ikke havde en mobil-strategi på plads.

”En strategi rækker videre end en app,” siger Dominique Betancourt, der er Data Insight Manager for CWT -Solutions Group. ”Det kræver et bredere udsyn at kunne tage en rejsepolitik, overføre den til et mobilt miljø og samtidigt samle engagement, compliance og besparelser heri”.

Undersøgelsen, som Dominique -Betancourt står bag, ser ikke kun på mulighederne for at udnytte -eksisterende og fremtidige muligheder i mobilteknologien – den ser også på nogle af de apps, der allerede er på markedet, og afdækker ’best practices’ for implementering af en mobilstrategi i erhvervsrejsebranchen. Forskning viser, at de fleste organisationer allerede har teknologien på plads, og at de rejsende føler sig parate til at tage den til sig. Men så er der lige en organisations-kultur, de rejsendes specifikke behov samt organisationens overordnede strategier at tage hensyn til. Og så opstår problemerne.

”Strategien for brug af mobilenheder i forbindelse med forretningsrejser skal være fokuseret på at gøre den rejsendes brugeroplevelse så enkel som mulig og sikre, at der er mere værdi i at holde sig inden for virksomhedens program end uden for”, siger Monica Sanchez, der er analyse-direktør i GBTA Foundation, og fortsætter: ”Analysen identificerer de bedste måder for, hvordan man kommer i gang med en -mobilstrategi, hvordan man kommer videre – og hvordan man gør det, så det er en fordel for alle, både de rejsende og de mennesker i virksomheden, der skal håndtere rejse-programmer og -politikker”.

 


 

Kom godt i gang

Analysen fra CWT og GBTA kan bruges som et helt konkret værktøj og vejledning til at komme i gang med at -udfærdige en strategi for brug af mobilenheder i forbindelse med forretningsrejser. Den bringer bl.a. en liste med spørgsmål, som kan bruges til at skyde processen i gang:

1. Hvad vil du gerne opnå med en mobilstrategi?

a. Øget engagement hos de -rejsende omkring programmet

b. Bedre overholdelse af -rejsepolitikker

c. Forbedring af de -rejsendes -oplevelse med mobile -værktøjer

d. Konkrete besparelser (fx via bedre udnyttelse af programmer og øget produktivitet)

 

2. Hvilke eksisterende værktøjer og processer har I allerede?

a. Mobilteknologi (smartphones, tablets)

b. Tovejskommunikation (sms, email, sociale medier etc.)

c. Mobiladgang til intranet/rejsepolitik tilgængelig via mobilenheder

d. Egen ’app-butik’

e. Generel rejse-app (fx CWT  To Go) eller virksomhedsspecifik rejse-app

f. Booking, udgiftsrapportering, sikkerheds-apps

g. Andre apps fra tredjepart (navigation, søgemaskiner, rating-services o.l.)

 

3. Hvem ejer mobilpolitikken, og hvilke afdelinger er med i beslutningsprocessen?

a. Hvor dybt skal du involvere dig?

b. Hvem er dine vigtigste interessenter, og hvordan skal de involveres?

c. Sørg for klar kommunikation med ejerne af politikken, hvis det ikke ligger under dig

 

4. Studér mobilpolitkken grundigt – hvad er tilladt, og hvad er der af begrænsninger?

a. Er enhederne ejet af din virksomhed, er de personlige, eller er det en blanding?

b. Klausuler for privat brug (brug af mobilenheder, tilladt indhold etc.)

 


 

Næste skridt, planlægning

1. Tag kontakt til de afdelinger i din organisation, der skal være involveret i processen

a. Opbakning fra interessenter er altafgørende. Del mål, muligheder og fordele med dem

b. Få den rigtige mobilteknologi helt på plads

 

2. Opstil en liste af relevante apps

a. Generel rejse-app (fx CWT To Go) eller virksomhedsspecifik rejse-app

b. Booking (hvis ikke allerede inkluderet i fx CWT To Go eller den virksomhedsspecifikke rejse-app)

c. Udgiftsrapportering

d. Sikkerhed

e. Foretrukne leverandører af andre apps (navigation, produktivitet, kultur, søgemaskine, rating-services etc.)

 

3. Klare retningslinjer i rejsepolitikken for brug af mobilenheder i forbindelse med rejser

a. Rejsepolitikken skal være simpel og mobilvenlig

b. Kommuniker med de rejsende, og lær dem op i rejsepolitikken

c. Forstå din organisationskultur og behovene i forbindelse med rejseaktivitet

 

4. Sørg for at kunne kommunikere hurtigt til/med de rejsende

a. Brug SMS

b. Brug virksomhedens platform på sociale medier

 

5. Mål på de rejsendes erfaringer og besparelser

a. Få de rejsende til at dele erfaringer (gode såvel som dårlige), reagér på tilbagemeldinger og justér strategien, når der er behov for det.

b. Sørg for at kunne måle på -besparelser på relevante områder. Det vil hjælpe med at understøtte visionen for programmet og sikre dets fortsatte udvikling

 

6. Hold dig ajour

a. Træk både på egne og de rejsendes erfaringer

b. Følg med i, hvad branchens eksperter siger omkring de nyeste muligheder inden for mobilteknologien

 


 

De rejsende er klar

Systemerne har måske haltet lidt bagefter, men brugerne, de rejsende, er klar. Hele 78% af forretningsrejsende foretrækker ifølge en nylig undersøgelse selv at klare deres rejser via selvbetjeningsteknologi *. Der er meget at vinde ved at lægge en mobil-strategi og føre den ud i livet – tid, penge og goodwill hos de rejsende. Der er ingen tid at spilde – det er bare at komme i gang.

 

* The Digital Business Traveler: A Survey of Business Travelers in North America, Germany, Italy, Spain, and the Nordic Countries (GBTA Foundation, 2016)

Tidligere artikel

Delebil i virksomheden

Næste artikel

Ekstrem ­makeover på SAS ­langdistancefly