Hjem»Januar 2017»Kører fremtidens biler kun på el?

Kører fremtidens biler kun på el?

Af Martin Lohmann Eggertsen

0
Delt
Pinterest Google+

 

Et utroligt svært spørgsmål at svare på, og interesserne er mange. Der er dog ingen tvivl om, at trenden trækker mere og mere i den retning.

Før elbilerne kan blive den helt store succes, er det helt afgørende punkt dog, at den generelle rækkevide for elbiler øges.

Men de er der, elbilerne. Og der bliver gradvist flere. Hos fx AVIS biludlejning har man i dag både Renaults, BMWs og Nissans elbiler i flåden.

“Vi tror på, at markedet for elbiler er støt stigende, og vores målsætning er helt klart, at vi fremover har 5-600 el-biler i flåden. Såvel private virksom-heder som offentlige instanser efterspørger elbiler i stigende grad, og disse krav skal vi være klar til at honorere. Om det så bliver det ene eller andet bilmærke, det afhænger helt og holdent af, hvem som kan tilbyde de bedste løsninger omkring bilernes rækkevide og totaløkonomi,” siger Lars Dissing fra AVIS Biludlejning.

E.ON, som står for opsætning af mange ladestationer i DK, har også en stærk tro på elbiler.

“Vi har i øjeblikket 40 elbil-ambassadører ude at køre rundt om i landet i samarbejde med AVIS. Det fungerer super godt, og ambassadørerne er utroligt glade for ordningen. Det er nemt at køre i en elbil, der er mange muligheder for at lade bilerne op, og så er det rent faktisk også langt billigere at køre på el end på de traditionelle brændstoffer,” siger Martin Moos fra E.ON Danmark.

“Der er ingen tvivl om, at vi også fremover har fokus på elbilerne. Senest har vi lavet en All Inclusive abonnementsordning, hvor kunderne for et fast lavt beløb pr. måned kan lade deres elbil ubegrænset. Det betyder, at du helt præcist kender dine faste månedlige udgifter på transport, uanset dit kørselsbehov,” slutter Martin Moos.

Siden regeringen i oktober 2016 valgte at indfase afgift på elbiler, er salget faldet drastisk. Alene i de første 6 måneder af 2016 er salget faldet fra cirka 1.200 til 200 elbiler sammenlignet med 2015.

Kigger man på disse tal ud fra et miljømæssigt perspektiv, er der ingen tvivl om, at afgifterne har haft en utrolig uheldig effekt. 1 kilometer kørt i 1 elbil betyder cirka 40% mindre CO2 udslip end 1 km kørt i en diesel- eller benzinbil, ifølge Dansk Elbil Komite.

“Vi er kun et par udlejningsfirmaer, som har elbiler i flåden, og der skal ikke være tvivl om, at vi på dette område både er og fortsat vil være førende i branchen, uanset den fremtidige afgiftsstruktur,” slutter Lars Dissing fra AVIS Biludlejning

Så svaret på, om fremtidens biler alene kører på el, er vel et rungende -”Tjaaaah!”. I hvert fald lige så længe interesserne i produktet trækker i forskellige retninger.

lars-dissing-2
Lars Dissing fra AVIS Biludlejning

 

 

 

 

 

 

Kilder:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-07-salg-af-nye-elbiler-er-styrtdykket-afgifter-skraemmer-folk-vaek
http://www.danskelbilkomite.dk/Elbilen_og_milj%C3%B8et.pdf

 

Tidligere artikel

If you’re going to San Francisco

Næste artikel

Alle har et ansvar – store som små