Hjem»Januar 2017»Ekstrem ­makeover på SAS ­langdistancefly

Ekstrem ­makeover på SAS ­langdistancefly

af Sofia Zetterman

0
Delt
Pinterest Google+

 

Den ekstreme makeover af alle SAS’ langdistancefly i rekordfart er nu afsluttet. Resultatet er et hotellignende miljø med mere komfortable stole, bedre plads, bedre opbevaring, mere intelligent underholdning og mere velsmagende mad.

 


 

Miami, Los Angeles, Tokyo, Hong Kong eller Beijing – uanset hvilke destinationer det drejer sig om, kan du være sikker på, at din flyrejse vil blive komfortabel, stilfuld og passende for en sand Scandinavian traveler. Den 30. juni blev SAS færdig med sin totale makeover af hele sin flåde af langdistancefly, som skal sikre, at kabinerne kan leve op til de høje krav fra de hyppigt rejsende.

Både funktionaliteten og æstetikken er vigtige for en flyveoplevelse i verdensklasse.

“Vi ville gerne skabe en åben kabine i tidens stil, som skal føles nordisk med en moderne fortolkning af den klassiske designarv, siger Johan Mägi, chef for SAS Onboard Product and Services.

Designernes opgave var at skabe oplevelsen af at være på et komfortabelt hotel, mens man flyver på de lange ruter, og det nye design er skræddersyet til at møde passagerernes behov for komfort, underholdning og for at sove og spise godt om bord.

 

Opgraderede sæder

Hver eneste tomme af flyene er blevet undersøgt nøje for at maksimere pladsen til hver enkelt passager – og det har resulteret i, at rejsende på alle klasser har fået bedre pladser og ekstra opbevaringsplads. De nye stole betyder, at man kan sidde og sove bedre på SAS Go og SAS Plus, fordi hele stolen vipper tilbage, når man indstiller den til hvilestilling. Man får også bedre benplads, og SAS Plus sæderne er bredere, så man ikke behøver at komme i nærkontakt med sin nabos skulder.

“Vi ved, at vores kunder virkelig værdsætter at have plads omkring sig,” siger Mägi. “Vi ser et stigende krav om at rejse mere komfortabelt både hos rejsende på business class og hos turister.” Så SAS har fordoblet sit antal af SAS Plus pladser.

 

En flyvende restaurant

Men det vigtigste produkt for ethvert flyselskab er stadig business class. “Vi har nu det bedste business class produkt over Atlanten,” siger Mägi.

Det var ikke bare kabinen, som fik en makeover, men også flyselskabets service, alt sammen for at skabe et produkt, som var skræddersyet til kundernes individuelle behov og ønsker.

Et eksempel er den nye restaurant lignende service om bord.

“Et traditionelt flyselskab ville prioritere effektivitet og servere den samme mad til alle – på en bakke og indpakket i plastic,” siger han. “På vores fly bestemmer kunderne selv, hvad de vil spise. Vi serverer en rullende buffet.”

 

Søvn i verdensklasse

Og hvis du rejser på business class, risikerer du ikke længere at vågne op med fremmede mennesker, som kravler hen over dig for at komme på toilettet. Efter opgraderingen har alle business kunder adgang til midtergangen.

For at gøre de lange flyrejser endnu mere komfortable, kan alle business-stole slås helt ned til senge i fuld længde. Og det er ikke tilfældige senge: sengetøjet og madrasserne er fra det svenske luksusmærke inden for senge: Hästens. Alle sengene kan tilpasses i forhold til hårdhed ved at trykke på en knap.

“Vi har nu en af de bedste business class-stole,” siger Mägi. “Faktisk er de så fantastiske, at vi kan begynde at sælge søvn!”

 

Alsidig underholdning

Ligesom derhjemme kan passagererne se på tv, surfe på deres bærbare og spise samtidig. Alle businesspladser har et personligt sidebord, som gør det let at multitaske.

“Vi har også installeret et on-demand underholdningssystem i topklasse og vil investere i et mere skandinavisk udvalg af film og tv-serier,” siger Mägi.

Man kan se nye film eller sine gamle favoritter på store HD touchscreens.

Man kan også benytte sig af det trådløse internet, da hvert sæde har porte til pc og usb.

 

Skandinavisk design

Selv belysningen er designet til at optimere den nordiske oplevelse. SAS har designet en skandinavisk aftenbelysning, som skal gengive den langsomme skandinaviske solopgang og solnedgang. Belysningen er også designet for at berolige rejsende ved start og landing.

Og for at få en sand skandinavisk oplevelse er selv detaljer som stolenes stofbetræk vigtige – på alle klasser.

“Vi har arbejdet hårdt på at få den rigtige åndbare uldblanding, som man kan sidde på i otte timer på vej til New York uden at føle sig klam, når man forlader flyet,” siger Mägi.

I juni blev hele langdistance-flåden opgraderet – også de fire helt nye A330 fly. “Her i efteråret vil vi renovere den første kortdistance Airbus A320 Neo komplet,” siger Mägi. “Vi vil gerne have alle vores passagerer til at flyve med komfort og stil.”

SAS’ flåde af langdistancefly består aktuelt af syv Airbus A340 og otte A330 fly. Endnu otte Airbus A350-900 vil blive afleveret i starten af 2018.

 

Tidligere artikel

Mobilstrategi – hvordan?

Næste artikel

Polen i farver