Hjem»Connect 03 2015»Verdens største passagerfly kommer til København

Verdens største passagerfly kommer til København

0
Delt
Pinterest Google+

 


Københavns Lufthavne har hen over sommeren haft travlt med at gøre plads til verdens største passagerfly – allerede legendariske Airbus 380.


 

1. december skrives der skandinavisk historie. Fra den dag indsætter Emirates nemlig et af deres 66 ikoniske dobbeltdækkerfly, Airbus 380, på ruten mellem København og Dubai. København bliver dermed den første skandinaviske Airbus 380-destination. En gang dagligt er det muligt at sætte sig til rette i et af de 615 sæder og vende snuden mod Dubai, som forbinder København med 147 destinationer i hele verden.

 

En klasse for sig

Københavns Lufthavne har hen over sommeren haft travlt med at gøre plads til legendariske Airbus 380 – verdens største passagerfly. Flere meter skal frigøres i hver side af landingsbanen for at kunne sikre flyets manøvredygtighed med det enorme vingefang på 79,8 m.

Den A380’er, der indsættes på København-Dubai-ruten, bliver indrettet helt særligt til det danske marked og vil kun have business- og economy-sæder. På economy class er der intet mindre end 557 rummelige sæder, mens business class er udstyret med 58 flat bed-sæder og adgang til Emirates’ berømte Onboard Lounge, hvor du kan hænge ud i baren i 40.000 fods højde. På begge klasser kan du desuden lade dig underholde af Emirates’ prisvindende underholdningssystem med mere end 2000 kanaler med film, tv-serier, musik og spil, og du kan nyde gratis Wi-Fi og gourmetmad.

 

Grønnere end en bil

Det kan måske være svært at forbinde verdens største passagerfly og miljøhensyn, men faktisk anvender A380’eren 20 % mindre brændstof per sæde end den nærmeste konkurrent. Antallet af sæder ombord på et A380-fly svarer til antallet på op mod syv mindre fly, så med en A380’er er der færre starter og landinger, hvilket giver en væsentlig besparelse i CO2-udledning. Derudover er flyets brændstofeffektivitet per passagerkilometer højere end de fleste moderne små passagerbiler. Med A380’eren ser vi den største udvikling i reduktionen af brændstofforbrug i årtier.

 

Service – og ekstra service

Emirates’ fly EK151 vil afgå fra Dubai klokken 08.20 og ankomme til København klokken 12.20 samme dag. Returflyet, EK152, afgår fra København klokken 14.20 og ankommer i Dubai klokken 23.35 samme dag. Flyver du på business class og bor inden for en radius af 40 km fra lufthavnen, kan du blive hentet og kørt til lufthavnen i en af Emirates’ luksuriøse biler. Det gælder både ved afrejse og ankomst på mere end 74 destinationer. Hvis du skal vente på din forbindelse i mere end otte timer i Dubai, har betalt mere end 1.200 USD for din billet og rejser på economy class, kan du blive indlogeret på et 4-stjernet hotel uden ekstra beregning – og med gratis transfer til og fra lufthavnen. Som business class rejsende skal din tid til næste forbindelse blot være mere end seks timer, og hotellet vil være 5-stjernet.

 


 

Bagageregler

Indtjekket bagage 

  • Economy Class: 30 kg
  • Business Class: 40 kg
  • First Class: 50 kg

Håndbagage 

  • Economy Class: 7 kg (1 stk.)
  • Business Class: 14 kg (2 stk.)
  • First Class: 14 kg (2 stk.)

Generelt om Emirates

  • Flyver til 147 destinationer i hele verden
  • Verdens eneste terminal bygget til A380
  • Verdens bedste inflight entertainment system (ICE)
  • 45.2 millioner passagerer rejste med Emirates i 2014
  • 284 fly på bestilling
  • Flyver dagligt til alle tre skandinaviske hovedstæder (København – Oslo – Stockholm)

Emirates’ flåde

  • 238 longhaul fly
  • Gennemsnitsalderen på flyene er 6,5 år
  • 66 Airbus 380 (74 på ordre)

 


 

25 procent af flyets konstruktion er af kulfiberstyrket plastik. Konstruk-tionen af A380’eren førte en over-gang til mangel på kulfiber i verden.

 

3,1 liter brændstof pr. passager pr. 100 km bruger et A380 fly. Til sammenligning bruger den fornuftige Volkswagen Up op til 4,5 liter pr. 100 km.

 

530 kilometer rækker de elektriske kabler, hvis man lægger dem i forlængelse af hinanden.

 

72,72 meter måler flyet i længden – det svarer til seks københavnske bybusser.

 

35 millioner bordtennisbolde er der plads til ombord på flyet.

3 milliarder koster den gennemsnitlige A380’er.

 

4 meter kan flyets vinger bøje opad under take off.

 

295 cm måler motorens propel i diameter.

 

22 hjul har flyet – 2 under næsen og 20 under flyets krop.

 

853 sæder er det maksimale, der kan være ombord på et A380 fly.

 

320.000 liter brændstof kan der være i tankene.

Tidligere artikel

Hurtigere, smartere, bedre?

Næste artikel

Vi leverer kagen med kirsebærret på toppen!