Hjem»Connect 03 2015»Hurtigere, smartere, bedre?

Hurtigere, smartere, bedre?

0
Delt
Pinterest Google+


Forretningsrejsende er ikke bare glade for at blive tilbudt nye services; de forventer det. Connect Travel Magazine ser nærmere på de tekno-logier og trends, der titter frem – og hvilken indflydelse de har på rejseprogrammerne.

 


 

Rejsende og travel managers er åbne for nye teknologier, når det giver mulighed for at arbejde hurtigere, smartere og bedre. De bliver påvirket som forbrugere og er parate til en teknologisk forandring. De har ’IT power’ via deres mobile enheder og fuldt udstyrede hjemme- og arbejdskontorer. Det viser CWTs seneste, globale undersøgelse, baseret på interviews og surveys med 65 travel management-eksperter, og over 1.000 rejsende samt 127 travel managers fra hele verden. Deltagerne i undersøgelsen har evalueret mere end 15 teknologier og trends.

 

Ud fra svarene kom der fem hovedtemaer frem

hurtigere_smartere_bedre_1

 


 

 

 

mobilteknologi

 

Mobilteknologi

Mobilteknologien forbliver en dominerende trend i rejseprogrammet. Det er med en score på 3,43 ud af 5 den trend, der rangerer højst for travel managers, og hele 61 % af de rejsende ser et behov for at inkludere mobilteknologi i rejseprogrammet.

 

Fakta

Smartphone adoption

2013 1,31 milliarder brugere

2015 1,91 milliarder brugere – 25 % af verdens befolkning vil eje en smartphone i slutningen af året

2020 4 milliarder brugere

 

En survey fra 2014 blandt amerikanske passagerer viser, at 97 % af de flyrejsende har en telefon, bærbar eller tablet med sig.

 

Sådan booster du brugen af mobile rejseapps

  • Sørg for, at de rejsende har en kompatibel smartphone, som er sikker i forhold til arbejdsbrug
  • Gør opmærksom på app’en ved at fremhæve fordelene for de rejsende
  • Kør et pilotprojekt, som giver feedback om, hvad der virker, og hvad der kan blive bedre
  • Gør registreringsprocessen simpel, så du undgår, at de rejsende giver op på forhånd
  • Hold øje med brugen, og hvis den er lav, find ud af hvorfor

Top tip

Apple app store tilbyder mere end 70.000 rejseapps. Med så mange (uoverskuelige) muligheder er apps, der samler alt i én som CWT To GoTM, populære.

 

 


 

brugertilpasning

 

Brugertilpasning

Engang betød brugertilpasning at inddele kunder i grupper og derudfra bestemme, hvordan de skulle gribes an. Man klippede en hæl og huggede en tå på kunderne i forsøget på at finde ligheder i hvert segment. Sådan er det ikke længere. I dag er det i stigende grad muligt at betragte hver eneste kunde individuelt, blandt andet takket være Big Data og sociale medier.

I forbrugerverdenen bruger online-brands som Amazon, Netflix og TripAdvisor deres viden om forbrugernes præferencer og købsadfærd til i højere grad at skræddersy sine tilbud. Og inden for forretningsrejser bliver den nye teknologi brugt til at gøre bookingprocesserne mere enkle med online booking systemer og mobile apps, der viser tidligere søgninger og gemte præferencer. CWTs analyse viser, at de adspurgte travel managers mener, at skræddersyede tilbud vil have en positiv indvirkning på rejseprogrammet, og at de rejsende har ekstra services og skræddersyede tilbud på deres top-3 over services, der skal inkluderes i et rejseprogram.

Big Data fra booking- og rejseafregningsprocesser og fra sociale medier kan give virksomheder en stærk indsigt i, hvordan deres rejseprogram klarer sig, og det kan både bruges til at påvirke de rejsendes adfærd og til at give udvalgte leverandører et løft.

Et eksempel: CWT Hotel Intel bruger tekstanalyse til at kommentere på reviews for at overvåge de rejsendes tilfredshed. Senere på året kommer CWT AnalytIQs, som oversætter data til resultater i realtid med prog-noser og anbefalinger.

CWTs undersøgelse viser, at travel managers anerkender den positive indflydelse, som ekstra services har på de rejsendes tilfredshed, produktivitet og bekvemmelighed. IATAs nye distributionsevne skulle gøre det muligt for flyselskaberne at skræddersy disse services yderligere for den individuelle rejsende. Teknologien bør også gøre udgiften til disse services mere gennemsigtige for virksomhederne.

 

tm

tm1

 

Fakta

Det digitale univers bliver fordoblet hvert andet år. I 2020 vil det nå op på 44 zettabytes eller ZB (billioner gigabytes) mod 4.4ZB i 2013.

Top tip

Skræddersy dit rejseprogram endnu mere ved hjælp af disse fire simple trin.

 

tm2


 

deleokonomi

 

Deleøkonomi

Trenden med at leje og købe services fra privatpersoner i stedet for fra større virksomheder er vokset de sidste fem år. Mange medarbejdere anvender services som Airbnb og Uber i deres privatliv, og der en stigende efterspørgsel efter at føre denne trend ind i forretningsrejsen også. Og det giver god mening, eftersom fordelene er iøjefaldende: Lavere omkostninger, stor bekvemmelighed og effektiv match af udbud og efterspørgsel.

tm3

Både travel managers og de rejsende er dog bekymrede for, om sikkerhedsrisikoen vil være højere ved services inden for deleøkonomi. Men større aktører inden for området er begyndt at skræddersy sine tilbud helt særligt til rejseprogrammerne og samarbejde med de vigtigste spillere inden for branchen. Ifølge CWTs undersøgelse ser 43 % af travel managerne deleøkonomi som en vigtig trend inden for landtransport og 31 %, når det drejer sig om indkvartering.

tm4

 

tm5

Fakta

tm7

Top tip

CWT Solutions Group kan hjælpe din virksomhed med at analysere, hvordan dine rejsende anvender udbydere inden for deleøkonomi, og hvor meget de betaler. På den måde kan man identificere muligheden for at integrere udvalgte leverandører i rejseprogrammet.

 


 

nye-bookingmuligheder

 

Nye bookingmuligheder

Prissøgningsteknologi, som hjælper travel managers med at spare penge, ligger, ikke overraskende, højt på prioriteringslisten. Således siger hele 81 % af de adspurgte travel managers, at prissøgning vil få betydning de næste fem år. En anden trend, som startede i forbrugermarkedet med søgemaskiner som Hipmunk og Kayak, er post-bookingsøgning og ombooking. Disse systemer holder øje med ændringer i priser og giver travel managerne besked om prisfald, hvor om-booking kan betale sig. Hvis dette anvendes sammen med leverandør-aftaler, er du sikker på altid at få de bedste priser.

 

Fakta

Hvert år bliver tæt på en ud af ti flyafgange forstyrret, hvilket gør underretninger og ombookingservices uundværlige. CWT er tæt på at kunne tilbyde live support til de rejsende via CWT Trip Disruption, som kommer i USA i slutningen af 2015.

 

Top tip

De tre vigtigste spørgsmål, du skal stille, når du skal vurdere, om services inden for prissøgning og flyforstyrrelser skal være en del af rejseprogrammet:

  1. Hvor stor en procentdel af de rejsende er berørt af flyforsinkelser eller andre forstyrrelser?
  2. Leder du efter måder, du kan opnå yderligere besparelser i dit rejseprogram?
  3. Er du på vej mod et rejseprogram, som er mere fokuseret på de rejsende?

tm6

 

 


 

nye-betalingslosninger

Nye betalingsløsninger

Alle travel managers er tilhængere af nye betalingsløsninger, der kan gøre processen mere simpel, bakke op om rejseprogrammet og beskytte mod svindel. Mobilbetaling lyder som den oplagte løsning, men den er stærkt afhængigt af forbrugeradfærd, sammenspillet med firmakreditkort og en stigning i netværket, der supporterer teknologien.

I de seneste 18 måneder er ’single use’ virtuelle kreditkort blevet en ny måde for rejsende at afregne rejseudgifter på, samtidig med at virksomheden kan indsamle og afstemme data på en nemmere måde.

Ligesom med rejsekonti betyder de virtuelle kreditkort, at rejsende ikke skal betale up front og efterfølgende afregne med virksomheden. Dette kan være med til at booste rejseprogrammet, da booking gennem foretrukne leverandører er mere ligetil.

Mere end 2/3 af de adspurgte travel managers regner med, at de nye virtuelle betalingsløsninger kommer til at få indflydelse på deres programmer de næste fem år.

 

Top tip

De største fordele ved at anvende virtuelle kort:

  • Et alternativ til medarbejdere, der ikke er berettiget til firmakreditkort (fx midlertidigt ansatte)
  • En opfordring til at booke via foretrukne kanaler og inden for rejsepolitikken, som samtidig hjælper med at holde øje med udgifterne
  • Hjælp til at reducere svindel, tab og tyveri ved at kontrollere beløbsgrænser, gyldighedsperiode og bookingkanaler
  • En mere effektiv post-trip afstemning med unikke numre for hver booking på en central administreret konto

 

Fakta

Mens omkring halvdelen af mobilbrugerne er trygge ved mobilbanktransaktioner, har kun 13 % anvendt deres mobil til betaling på en restaurant eller i en butik. Apple forventer, at de mere end 100 millioner iPhone 6-telefoner, der er solgt, vil være med til at øge brugen af Apple Pay.

 


 

 

CWT Travel Management Institute publiserer undersøgelser om trends i branchen og best practices, der kan hjælpe virksomheder med at få mest ud af rejseprogrammet. Se mere på www.cwtinsights.com 

 

 


 

Tidligere artikel

Travel managerens krystalkugle for 2016

Næste artikel

Verdens største passagerfly kommer til København